Page 74 - ΜΕΛΕΤΗ ΤΕΛΙΚΟ SOS
P. 74
οποίες να προβλέπουν την παροχή επιδοµάτων σχετικά µε τις σπουδές και τα εκπαιδευτικά προσόντα. Οι διαρθρωτικές µεταβολές στην παραγωγική δοµή της οικονοµίας, «επέβαλλαν» στην πράξη, αντίστοιχες ρυθµίσεις, στο πλαίσιο των συλλογικών διαπραγµατεύσεων, οι οποίες αντανακλούν ουσιαστικά τις νέες δυνατότητες και τα «νέα προσόντα» των εργαζοµένων, σε µια προσπάθεια να «εξισορροπηθούν» στοιχεία όπως οι αναπτυσσόµενες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας, η κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωµάτων, η παροχή κινήτρων στον κόσµο της εργασίας, καθώς και η αναγνώριση και «επιδότηση» της ανοδικής εκπαιδευτικής κινητικότητας . Αν για παράδειγµα δούµε την εξέλιξη του επιδόµατος για το διδακτορικό δίπλωµα από το 1990 και µετά, θα παρατηρήσουµε ότι εµφανίζεται ως ρύθµιση ∆ιαιτητικής Απόφασης στον κλάδο των µηχανικών βιοµηχανίας και επεκτείνεται σε άλλες 5 Σ.Σ.Ε., στους κλάδους κυρίως των δασολόγων, γεωλόγων και χηµικών Α.Ε.Ι. της βιοµηχανίας. Από το 2000 και µετά, το ίδιο επίδοµα επεκτείνεται στις Σ.Σ.Ε. όλων των γεωτεχνικών επιστηµόνων (γεωπόνοι, δασολόγοι, γεωλόγοι, βιολόγοι, κτηνίατροι κ.λπ), στον κλάδο των φαρµακοποιών βιοµηχανίας, σε κτηνιάτρους και µηχανικούς Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι., καθώς και, µέσω διαιτητικών αποφάσεων, σε καθηγητές των φροντιστηρίων της γενικής παιδείας και των ξένων γλωσσών. (Παράρτηµα : Πίνακας 1). Η ίδια ακριβώς εικόνα εµφανίζεται στους ίδιους κλάδους, σχετικά µε το επίδοµα του µεταπτυχιακού διπλώµατος (master), αποδεικνύοντας ουσιαστικά την κινητικότητα σε συγκεκριµένους εργασιακούς χώρους, όπου η απόκτηση επιπλέον εκπαιδευτικών προσόντων σχετίζεται άµεσα µε την άσκηση των επαγγελµατικών ρόλων και καθηκόντων,σε µια συγκυρία που οι απαιτήσεις για εξειδικευµένο εργατικό δυναµικό ολοένα και αυξάνονται (Παράρτηµα: Πίνακας 2). Περίπου ίδια είναι και η εικόνα σχετικά µε το επίδοµα των ξένων γλωσσών, σε µια εποχή που, υπό τον πέπλο τη παγκοσµιοποίησης, η πιστοποιηµένη γνώση τουλάχιστον µιας ξένης γλώσσας αποτελεί βασικό προαπαιτούµενο εύρεσης εργασίας, ακόµα και για επαγγέλµατα που στο παρελθόν κανείς δε θα φανταζόταν ότι η γλωσσοµάθεια θα ήταν αναγκαία. Η εξέλιξη του επιδόµατος αυτού εµφανίζεται στους ίδιους ακριβώς κλάδους, οι οποίοι έχουν κατοχυρώσει τα επιδόµατα των µεταπτυχιακών σπουδών (master & διδακτορικό) και επιπλέον επεκτείνεται σε κλάδους όπως οι υπάλληλοι γραφείων των βιοµηχανικών και εµπορικών επιχειρήσεων, οι χειριστές ηλεκτρονικών υπολογιστών των βιοµηχανιών (Παράρτηµα: Πίνακας 3). Για ευνόητους λόγους, στην προέκταση της κοινωνικής πίεσης για περισσότερα εκπαιδευτικά προσόντα και της θεσµικής αναγνώρισης των σπουδών, βρίσκεται και η ρύθµιση σχετικά µε την παροχή της εκπαιδευτικής άδειας. Ενώ εµφανίζεται ισχνά τη δεκαετία του ΄80, ως µεµονωµένη νοµική πρόβλεψη, από το 1990 και µετά εµφανίζεται σε έξι (6) Σ.Σ.Ε. (1994) και ενσωµατώνεται στη συνέχεια στην Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. του ΄96 και ΄98, µε συνέπεια τη διεύρυνση της ρύθµισης, µετά το 2000, σε περισσότερες από 10 κλαδικές Σ.Σ.Ε. (Παράρτηµα: Πίνακας 22). Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το περιεχόµενο της ρύθµισης κατά κλάδο, διαφοροποιείται και περιλαµβάνει προβλέψεις από την απλή προτροπή για διευκόλυνση συµµετοχής σε εκπαιδευτικές δράσεις, µέχρι και τη χορήγηση 30 ηµερών εκπαιδευτικής άδειας µε αποδοχές (Παράρτηµα: Πίνακας 23). γ) οι δεσµεύσεις και οι συνθήκες, που το ευρωπαϊκό και διεθνές πλαίσιο διαµορφώνει σε επίπεδο νοµοθεσίας και εργασιακών σχέσεων. Στο σηµείο αυτό θα πρέπει να 74
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79